5 Cara Berkesan Tingkatkan Metabolisme Badan Supaya Berat Cepat Turun!

cara tingkatkan metabolisme badan berat turun

“Aku tengok kau ni makan berpinggan-pinggan tapi badan camtu jugak kurus. Best betul jadi engkau ni! Aku ni makan tak sampai sepinggan pun badan dah naik,”ujar kawan saya.

Ini dialog yang biasa saya terima. Tapi memang betulkan, ada orang makan mashaAllah banyak sangat tapi badan maintain je macam tu. Ada orang, sentuh nasik sikit pun badna dah naik bagai dipam-pam. Kenapa jadi begitu?

Sebenarnya, turun naik berat badan kita ni sangat dipengaruhi oleh metabolisme badan kita.Kalau makan sikit tapi badan cepat naik, itu tandanya metabolisme badan anda lambat. Dan itulah sebaliknya, metabolisme tinggi menyebabkan kita makan banyak pun, badan kita maintain begitu.

Fahami Dulu Apa Itu Metabolisme

Metabolisme ni adalah proses yang berlaku dalam badan kita ketika badan kita sedang menukarkan makanan kepada tenaga. Badan kita ni sebenarnya setiap masa bekerja membakar kalori, bukan masa kita bersenam je, tapi masa kita tengok tv, masa jalan-jalan bahkan masa tidur pun kalori masih terbakar.

Berat lambat naik atau susah nak turun ni tak semestinya disebabkan oleh masalah metabolisme je. Namun, sedikit sebanyak metabolisme yang tinggi membantu untuk turunkan berat badan dengan lebih cepat.

Paling mudah mari saya berikan satu analogi :

Kalau kita tengok kenderaan kan, kenderaan perlukan minyak untuk janakuasa, jadi metabolisme ni macam enjin, dia yang kawal dan urus minyak untuk badan kita. Dan, metabolisme bagi setiap orang tu berbeza, bergantung pada jumlah otot dan jumlah lemak dalam badan.

Maka, orang yang ada banyak tisu otot akan ada kadar metabolisme yang tinggi berbanding dengan orang yang lebih banyak lemak. Jadi.. KUNCI UTAMA kat sini, nak turunkan berat badan dengan cepat mesti ada jumlah otot yang cukup serta kadar metabolisme yang tinggi.

Jadi..

Macam mana nak tingkatkan metabolisme badan?

1# Banyakkan pengambilan protein

Badan kita ni, nak cernakan protein yang kita ambil, badan kita akan baka lebih banyak kalori untuk hasilkan tenaga yang banyak untuk proses protein yang kita ambil tu.

Pengambilan makanan yang tinggi protein akan bantu tingkatkan metabolisme badan, yang terbukti tiga kali lebih berkesan jika dibandingkan dengan karbohidrat dan lemak. Pengambilan protein juga boleh bantu atasi rasa lapar berlebihan dan mencegah kehilangan otot.

2# Bersenam sekurangnya 30 minit sehari. Senaman boleh membantu badan kita membakar kalori dengan lebih cepat.

3# Dapatkan tidur yang cukup iaitu 6-8 jam sehari dan sebaiknya tidur malam seawal 10 malam kerana pada waktu ini hati kita akan bekerja dengan optimum bila kita tidur. kalau tidur lambat maka proses tu akan terganggu..dan boleh beri kesan lain pada badan kita.

4# Makan dengan kerap dan jaga portion makanan yang diambil. NAk turunkan berat badan bukan perlu berlapar sepanjang masa. Tapi kawal corak pemakanan kita dan kuantiti makanan yang diambil.

Kalau kerap berlapar, rasa lapar akan kurangkan metabolisme badan kita sekaligus melambatkan pembakaran kalori.

5# Minum Teh hijau

Kandungan antioksidan catechin yang ada dalam teh hijau sangat terbukti boleh tingkatkan metabolisme badan. Selain tingkatkan metabolisme badan, teh hijau juga terbukti dapat mencegah kanser dan meningkatkan stamina badan.

Tambahan : Pengambilan air putih yang cukup juga bantu tingkatkan metabolisme badan dengan lebih baik. 

Suplemen Untuk Tingkatkan Metabolisme Badan

cara tingkatkan metabolisme badan

Cinch Tea Mix mengandungi :

1) MATCHA GREEN TEA
* antioksida yang sangat tinggi
* energy booster
* metabolisme booster
* bakar kalori up to 4x

2) TAURINA
* menggalakkan metabolisme
* lebih bertenaga
* larutkan lemak
* membantu menghasilkan otot tanpa lemak

3) WHITE TEA
* membakar lemak-lemak berlebihan
* menghalang penghasilan sel lemak yang tidak perlu
* meningkatkan metabolisme
* juga dikenali sebagai teh hijau bayi dengan mempunyai kandungan antioksida yang lebih tinggi berbanding teh hijau.

4) ROOIBOS RED TEA
* melarutkan lemak
* meninggikan kadar metabolisme iaitu pembakaran lemak
* agen detox yang kuat

5) RED TEA
* Salah satu antioksidan yang dijumpai dalam teh merah, yang dikenali sebagai polifenol –
pejuang kanser yang kuat
* Polifenol membantu kerosakan badan yang disebabkan oleh radikal bebas
*merupakan antioksidan yang begitu kuat dan dikaji sebagai pencegahan kanser dan sebagai agen yang boleh menghalang tumor dari merebak

16 Kebaikan Cinch Shake :

  1. Memberikan rasa kenyang berjam-jam lamanya
  2. Mengurangkan selera makan bagi anda yang tak boleh control nafsu makan
    3.Memberi tenaga berpanjangan jadi anda tak cepat penat walaupun melakukan pelbagai aktiviti harian
  3. Meningkatan metabolisme badan
  4. Memelihara otot bagi mengelakkan anda gemuk semula dgn cepat bila dah kurus
  5. Anda boleh mengambil carbo spt nasi dsb tetapi dgn kadar yg sedikit
  6. Menghilangkan lemak yang berlebihan dan mengurangkan inci pada badan
  7. Memberikan khasiat seperti satu hidangan tetapi dengan rasa seperti santapan manis/ pencuci mulut
  8. Mengandungi Cinch Pro iaitu suatu campuran protein eksklusif yang diperkaya dengan asid amino leusine.
  9. Diperkaya dengan Leucine untuk memelihara otot semasa anda mengurangkan berat badan
  10. Terdapat 24 gram protein dalam setiap sajian bagi membolehkan anda berasa puas dan kenyang
  11. Mempunyai kandungan serat yang tinggi iaitu 6 gram dalam setiap sajian
  12. Nilai glisemia yang rendah untuk mengekalkan paras gula dalam darah yang normal dan mengekalkan tenaga
  13. Memberi 35% atau lebih Nilai Harian (Daily Value) bagi 21 vitamin dan mineral yang penting
  14. Tiada perisa, pewarna atau pemanis buatan
  15. Soya bukan GMO

CARA DAPATKAN SET METABOLISME BADAN

Dah tak sabar nak dapatkan SET TINGKATKAN METABOLISME BADAN ni? Anda boleh whatsapp 0183164133 atau terus klik ikon eSell dibawah untuk buat pembelian secara online menggunakan kad kredit/debit anda.

Set kolesterol shaklee

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge