Perokok Tegar Sejak Belasan Tahun, Lelaki Ini Kongsikan Rahsia Berhenti Merokok Dalam Tempoh 2 Minggu

Cara-Berhenti-Merokok

KAJIAN terbaharu menunjukkan merokok menyebabkan satu daripada 10 kematian di seluruh dunia, separuh daripadanya dari empat negara iaitu China, India, Amerika Syarikat dan Rusia.

Walaupun dasar kawalan tembakau dilakukan sejak berdekad lalu, namun pertumbuhan penduduk telah menyaksikan peningkatan bilangan perokok.

Penyelidik berkata, kematian boleh meningkat lagi kerana syarikat-syarikat tembakau agresif menyasarkan pasaran baru, terutama di negara membangun.

Laporan itu diterbitkan dalam jurnal perubatan The Lancet.

“Walaupun lebih daripada setengah abad bukti sahih kesan-kesan bahaya tembakau ke atas kesihatan, hari ini, satu dalam setiap empat orang di dunia adalah seorang perokok setiap hari,” kata pengarang kanan, Dr Emmanuela Gakidou.

“Merokok kekal faktor risiko kedua terbesar bagi kematian awal, hilang upaya dan sebagainya. Bagi mengurangkan lagi kesannya kita perlu mempergiatkan kawalan tembakau untuk mengurangkan perokok dan beban yang berkaitan.”

Laporan Global Burden of Diseases ini adalah berdasarkan tabiat merokok di 195 negara dan wilayah di antara tahun 1990 dan 2015.

Kajian mendapati, hampir satu bilion orang merokok setiap hari pada tahun 2015, satu daripada empat lelaki dan seorang daripada 20 wanita.

Itu adalah satu penurunan daripada satu daripada tiga lelaki dan seorang dalam 12 wanita pada tahun 1990.

Walau bagaimanapun, pertumbuhan penduduk bermakna terdapat peningkatan dalam bilangan keseluruhan perokok, meningkat daripada 870 juta pada tahun 1990.

Dan bilangan kematian berkaitan tembakau – lebih daripada 6.4 juta pada tahun 2015 – peningkatan sebanyak 4.7 peratus dalam tempoh yang sama.

Kajian mendapati sesetengah negara berjaya dalam usaha membantu perokok berhenti kebanyakannya melalui gabungan cukai yang lebih tinggi, amaran pada kotak dan program pendidikan.

Dalam tempoh 25 tahun, Brazil telah memperlihatkan peratusan perokok harian jatuh dari 29 peratus kepada 12 peratus di kalangan lelaki dan daripada 195 kepada 8 peratus  di kalangan wanita.

Bagaimanapun, menurut laporan itu lagi, Bangladesh, Indonesia dan Filipina tidak menunjukkan sebarang perubahan pada tahun 1990 hingga 2015.

Sementara itu, Rusia menyaksikan merokok di kalangan wanita meningkat sebanyak 4 peratus dalam tempoh yang sama dan trend yang sama telah muncul di bahagian Afrika.

SUMBER

Perokok Tegar Sejak Belasan Tahun, Lelaki Ini Kongsikan Rahsia Berhenti Merokok Dalam Tempoh 2 Minggu

Nama saya Nasiruddin Sulong , berumur 51 tahun, seorang suami dan bapa kepada 6 orang anak.
Disini saya ingin kongsikan pengalaman saya mengamalkan produk Shaklee iaitu VIVIX.

Saya seorang perokok tegar, awal saya merokok pada usia belasan tahun, hampir 30th lebih saya bergaul dengan nikotin.

Bayangkan 1 hari saya boleh habiskan 2 bungkus rokok Marlboro Light bahkan lebih…dah berapa banyak pembaziran yg saya lakukan dan juga merosakkan diri secara perlahan-lahan. Sedihnya kalau ingat itu…

Dalam hati ada niat nak berhenti merokok tetapi selalunya gagal, kegagalan itu saya sendiri tak tau pasal apa. Sampai pada satu masa anak sedara saya perkenalkan Shaklee.

5 September 2013 saya mulai mengkonsumsi VIVIX..

Awalnya hanya untuk menjaga kesehatan aja dan tidak ada maksud untuk berhenti merokok…saya minum 1sdt setiap malam sebelum tidur…

Minggu pertama takde apa-apa kesan hanya badan lebih bertenaga, masuk minggu kedua mulailah perasaan berkecamuk ada apa gerangan…kenapa dengan aku ni…kenapa rokok ni tak habis lagi dah 3hari dah ni…

Rasanya pun dah mulai hambar…

Setiap pagi biasanya aku minum nescafe tetapi sejak kebelakangan ini kenapa rasa nescafe ni pun jadi lain macam…mulai dari situ lah saya pun bulatkan tekad untuk berhenti merokok…niat sudah kuat nak berhenti dan semangat pun kena kuat juga…

UJIAN TETAP ADA

Banyak ujian yang saya lalui dari kawan-kawan yang asyik cakap,

“halah kejap je tu nanti jg sambung merokok lagi”

Tetapi saya kuat kan diri dan mental saya untuk buktikan kalau saya boleh berhenti (lagi pun saya dah puas dah merokok). Ada doktor kata kalau nak berhenti merokok harus slow-slow tak boleh terus berhenti kerana nanti akan ada simptom-simptom setelah berhenti merokok ni seperti sakit kepala, selsema, batuk-batuk dan banyak lagi.

Tapi Alhamdulillah saya tak ada simptom-simptom itu kemungkinan kerana VIVIX telah back up saya untuk tidak merasakan simptom2 tersebut.

Saya amalkan VIVIX selama 1bulan 15hari (1botol VIVIX ) setelah VIVIX habis saya ambil VITALEA dan bila vitalea habis saya masih tetap minum lagi tetapi tak selalu minum bila sang isteri tercinta ingatkan baru lah saya minum, Alhamdulillah dah 2tahun saya berhenti merokok…sekarang ni saya just ambil VITA-C sehari 1 biji.

Demikianlah perkongsian saya bersama produk Shaklee “VIVIX”, semoga pengalaman saya ini boleh membantu anda-anda yang ingin berhenti merokok dan untuk jadi lebih sehat dan bertenaga…

Terima Kasih Shaklee.

tip berhenti merokok dengan mudah

CARA ORDER VIVIX SHAKLEE

Cara 1 – Anda boleh terus klik ke VIVIX ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan.

Cara 2 – Sila hubungi saya ditalian 018-3164133 untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya.

beli-sekarang-juga

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge